اشکهای مرحوم زارعی در مجلس برای پاک کردن بزک دشمن بود
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۱۷۵۸
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: اشک مرحوم زارعی اشکی بود که تلاش داشت بزکی که دشمن در رفتار خودش دارد را پاک کند. او اجازه نمیداد دشمن رفتار خودش را بزک کند و با اشک میخواست آن بزکها را پاک کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید جلیلی عضو شورایعالی امنیت ملّی صبح امروز (دوشنبه ۲۴ آذر) در آیین گرامیداشت مجازی شخصیت انقلابی، علی اصغر زارعی، جانباز و جانشین سابق سازمان پدافند غیر عامل که از سوی این سازمان برگزار شد، گفت: خدا را سپاس میگویم که توفیق پیدا کردم در بزرگداشت عزیزی حضور پیدا کنم که رفتارهای او برای من غبطه برانگیز بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زندگی مرحوم زارعی بر اساس صدق، شکل گرفته بود
وی ادامه داد: شاید اگر از تمام کسانی که با این عزیز بزرگوار آشنایی داشتند، سؤال شود که چه ویژگی بارزی از این بزرگوار در ذهنشان بیشتر مانده، همان ویژگیای را ذکر کنند که به ما در تعالیم دینی دستور داده شده که از خدا بخواهیم به آن ویژگی آراسته شویم. در خود قرآن این دستور را داریم که از خدا بخواهیم در هر کاری که وارد میشویم هم ورود و هم خروج ما بر مبنای صدق باشد؛ «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ». شهیدان ما و این عزیز، ویژگیشان این بود که نه یک رفتار یا یک حرکتشان بلکه این توفیق را داشتند که زندگیشان بر مبنای صدق شکل گرفته بود.
جلیلی با بیان اینکه هر کس به رفتار فردی و اجتماعی مرحوم زارعی نگاه میکرد، نمیتوانست منکر صدق و صفای این عزیز باشد، تصریح کرد: نکته مهم این است که چرا این صدق حاصل میشود و کسانی این توفیق را پیدا میکنند که صدق، ملکه رفتاری آنها میشود. تأمل بر این میتواند برای ما عبرت آموز باشد. ما باید از این افراد عبرت بگیریم که اگر توانستهاند چنین ویژگی را ملکه خود کنند چگونه آن را بهدست آوردهاند تا ما هم از آن درس بگیریم.
ریشه «صدق» مرحوم زارعی، ایمان عمیق وی بود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شاید ریشه اصلی آن صدقی که در چنین شخصیتهای بزرگواری پیدا میشود همان ایمان عمیق است. ایمان، شاخصهایی دارد؛ یک شکل ظاهر و ابتدایی دارد که همه مؤمنین قائل به آن هستند و بالاخره هرکدام از ما به تعالیمی ایمان داریم، امّا این ایمان درجاتی دارد. حال این درجات ایمان، چگونه پیدا میشود. قرآن میفرماید یکی از شاخصهها این است که اگر به مبنای توحیدی ایمان پیدا کردی، اگر تمام مردم و تمام دنیا بیایند و چیزی خلاف آن را بگویند و همه توانشان را بسیج کنند تا از آن ها بترسید، در چنین شرایطی خیلیها جوگیر میشوند و تحت تأثیر قرار میگیرند. امّا آنهایی که مبنای عمیق ایمانی استوار هستند، «فَزادَهُم إیمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَکیلُ»؛ نه از فضای تهدید جوگیر میشوند نه از فضای تطمیع. این ویژگی مهمی است که چنین انسانهایی از آن برخوردار هستند.
جلیلی افزود: اگر مراحل حیات این عزیز را بررسی کنید، گواهی میدهید که «لا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» بود، چه در دفاع مقدس که همه دنیا به کمک دشمن میآید نمی ترسد، چه زمانی که دشمن در شکل نرم حرکتهایی را شروع و تطمیع و تزویری را بهکار میگیرد، باز هم او، نهتنها مرعوب نمیشود بلکه «فَزادَهُم إیمانًا»؛ باعث میشود در ایمان خودش راسختر بشود. شاید همین ویژگی است که شما رفتارهایی را میبینید که تاریخی میشود.
اشکهای مرحوم زارعی در مجلس برای پاک کردن بزک دشمن بود
وی تصریح کرد: اشکی که مرحوم زارعی از سر غیرت در مجلس بر گونههای مبارکش ریخت، حقیقاً هم در این دنیا و هم در آخرت برای او آبرو خواهد بود. این اشک، اشکی بود که تلاش داشت بزکی که دشمن در رفتار خودش دارد را پاک کند. او اجازه نمیداد دشمن رفتار خودش را بزک کند و با اشک میخواست آن بزکها را پاک کند. این ناشی از یک فهم عمیق و بصیرت بالاست. این بصیرت بالا چیست؟ برخی میگفتند «اخم دشمن را به یاد بیاورید، حال که لبخند میزند، این یک فرصت است و از آن استفاده کنیم».
زارعی لبخند دشمن را با پوزخند بعدی آن مقایسه میکرد
عضو شورایعالی امنیت ملی گفت: در زمانی که برخی لبخند دشمن را با اخم سابق او مقایسه و آن را فرصت تلقی میکردند، مرحوم زارعی این لبخند را با پوزخندِ بعد دشمن مقایسه میکرد و آن را تهدید تلقی میکرد. این آن عمق بصیرت است؛ آن درک صحیح از شرایط است. کسانی که به اشکهای علی اصغر زارعی خندیدند، بعداً در دام همان پوزخند دشمن دچار شدند و صدق گفتار زارعی و آنچه او بیان کرد معلوم شد. اینهاست آن ویژگیهایی که چنین افرادی را اینگونه عزیز و دوستداشتنی میکند. کسانی که این دغدغه را داشتند که اجازه ندهند بزک دشمن، مصالح کشور را به بازی بگیرد.
جلیلی ادامه داد: امروز آن اشک غیرتی که بر صورت زارعی ریخت، باید عرق عبرت بر پیشانی کسانی بنشاند که بیمحابا میخواستند از این بزک دفاع کنند. این یک حرکت تاریخی بود. برخی کارها شاید یک اشک است، امّا در تاریخ میماند و تأثیر عمیق خودش را میگذارد. چرا این اشک متفاوت میشود؟ به دلیل ریشه در صدق و اخلاصی که دارد؛ اشکی معمولی نیست، اشکی است که میداند باید بایستند و نه اسیر کسانی میشود که جوگیر شدند و اسیر کسانی که جوسازی میکردند.
وقتی عدهای جوسازی میکنند و برخی هم جوگیر میشوند باید ایستاد و فریاد زد
وی افزود: وقتی برخی از روی فهم غلط، جوسازی میکنند و برخی نیز جوگیر میشوند، کسانی را نیاز داریم که مثل مرحوم زارعی بایستند فریاد بزنند و اشک بریزند تا مردم را متنبه به موضوعاتی بکنند. این بسیار مهم است که اگر ما در مسیری که داریم میخواهیم موفق بشویم اگر در این مسیر قرار است انشاءالله پیروزی بر دشمن پیدا کنیم و گامهایی که برداشته ایم تثبیت بشود، مقدمه آن این است که آسیبهایی که در مسیر هست و در گذشته بوده را تشخیص دهیم؛ «رَبَّنَا اغفِر لَنا ذُنوبَنا وَ إِسرافَنا فی أَمرِنا». این را باید توجه کنیم تا بعد بتوانید «وَ ثَبِّت أَقدامَنا» را بیان کنیم. اگر میخواهیم بر دشمن پیروز شویم و قدمهایمان تثبیت شود، باید آسیبشناسی جدّی داشته باشیم.
ضرر دچار شدن منافع بلندمدت به کف و سوت، از ضرر سوت خمپاره بیشتر است
عضو شورای روابط خارجه با اشاره به تلاشهای مرحوم زارعی در سالهای دفاع مقدس و بعد از آن برای تقویت زیرساختهای دفاعی کشور، گفت: او بهخوبی میدانست که شما اگر برای زیرساختهای دفاعی کشور هرآنچه هم توان دارید بهکار گیرید امّا نرمافزار دفاعی شما دچار ویروس شود، هیچ سخت افزای نمیتواند آن را اصلاح کند. اگر منافع بلند مدت ما، گرفتار کف و سوت شد، این سوت از سوت خمپاره خطرش بیشتر است. این آسیب از آسیب بمباران دشمن بیشتر است. ایجاست که شجاعانه میایستاد و دفاع میکرد و تلاشش را به کار میبرد که در کنار سخت افزارها، نرم افزار دفاعی و نرم افزار انقلاب با برخی بزکهای نابجا آسیب نبیند.
جلیلی با بیان اینکه انشاءالله همه ما بتوانیم از چنین شخصیت بزرگی که رفتارهای او همیشه برای من غبطه برانگیز بود، الگو بگیریم،گفت: این میزان از اخلاص، تلاش و مجاهده و استقبال از گمنامی و خود را طرح نکردن، این میزان از اینکه تمام تلاشش این باشد که آن هدفی که الهی است محقق شود، کمنظیر است. انشاءالله خداوند روح آن عزیز بزرگوار را به پاس این همه اخلاص، صداقت و مجاهدت با پیامبر و خاندان گرامیاش محشور بفرماید.
وی افزود: انشاءالله مرحوم زارعی با آبروی بدست آمده از رفتارهایی که در مقاطع مختلف و آن اشکهایی که برای دفاع از انقلاب جاری کرد، در کنار شهدای ما و امام راحل ما و سر سفره امام حسین(ع) حضور دارد و دعای او در آن دنیا بدرقه انقلاب و کشور ما خواهد بود.
انتهای پیام/ک
منبع: دانا
کلیدواژه: جوگیر می شوند مرحوم زارعی ان شاءالله رفتار خودش عضو شورای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد شهید مطهری به نسبیت اخلاقی علامه طباطبایی / از نظر مطهری دیدگاه علامه سر از نسبیت در میآورد و حد یقفی نخواهد داشت
گروه اندیشه: به مناسبت ایام شهادت استاد مرتضی مطهری نشستی با عنوان «رهاورد فلسفه در اخلاق؛ با نگاهی به کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری» در دانشگاه مفید قم برگزار شد و مجتبی مطهری فرزند آیتالله شهید مطهری و ابوالقاسم فنایی، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید، از جمله سخنرانان این مراسم بودند.غفلت از کتاب فلسفه اخلاق
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از جماران، محمدحسین مطهری در این نشست با اشاره به اینکه این برنامه درباره دستاوردهای فلسفه برای اخلاق است، گفت: «رابطه فلسفه و اخلاق دقیقاً به قدمت خود فلسفه است و جزء مباحثی نیست که در دورههای متأخر درباره آن گفتوگو شود. درباره پروژهی فلسفه اخلاق شهید مطهری زیاد گفته و نوشته شده است. به نظر میآید شاید از وجهی باعث قدردانی است و از جهتی باعث تأسف است که بیشتر تحقیقات، ناظر به زاویه خاص بحث شهید مطهری در قسمت جاودانگی اخلاقِ «درسهای نقدی بر مارکسیسم» است که به بخشی از نظریه علامه طباطبایی اشکال کردهاند. لذا همه یا اکثر توجهات به آن بخش معطوف شده است و کتاب «فلسفه اخلاق» شهید مطهری که بحث ۱۳ جلسه ایشان در دهه ۵۰ و نزدیک به اواخر حیات شریفشان است، کمتر مورد پرداخت و جستار قرار گرفته است.» محمدحسین مطهری
استاد مطهری: "خوبی را بدی کردن کار ما ایرانیان است
با بتن آرمه کردن ارزشهای اخلاقی، احساس کردند که با علامه همراهی نکنند
ادیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «معمولاً در کتب اخلاق اسلامی میگویند اخلاق جمع خُلق است و خُلق هم یک ملکه نفسانی در انسان است. پس اخلاق عبارت است از علم و دانشی که ملکات نفسانی خوب و بد را در انسان معرفی میکند و به انسان یاد میدهد که چگونه ملکات خوب را در خودمان راسخ کنیم و از ملکات بد پرهیز کنیم. یعنی اخلاق فضیلتگرایانه به نحو بنیادین و پیشفرض در تعریف اخلاق اشراب میشود و از ابتدا اخلاق، فضیلتگرایانه تعریف میشود. اما به نظر میآید امروز وقتی از اخلاق میگوییم، درباره مجموعه گزارههای هنجاری حرف میزنیم که ویژگیهایی دارند و اسمشان را اخلاق گذاشتیم و آنان را از دیگر گزارههای هنجاری متمایز کردیم.»
او تأکید کرد: «من فکر میکنم که تفاوت عمده مرحوم علامه طباطبایی با نراقیین و قبلیها و بعدیها این است که ایشان سراغ این نرفته که از اول اخلاق فضیلتگرایانه را مبنا قرار دهد و بر اساس آن همه چیز را تعریف کند و مستقیم سراغ گزارههای هنجاری آمده است. گزارههای اخلاقی گاهی در قالب «"خوب" و گاهی در قالب "باید" بیان میشود. مرحوم علامه قالب باید را که جمله انشایی است و ظاهر و باطن آن انشایی هم است و صریح در انشا است، اصل گرفته و خوب را بر باید استوار میکند و بر اساس باید، معنا میکند. این برعکس بعضی متفکران دیگر است که خوب را مبنا گرفتند و از آن باید را استخراج کردند.» عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم گفت: «شهید مطهری تصریح میفرمایند که دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی به نسبیت میانجامد و اخلاقیون و متدینین را نگران میکند، برای علاج این نسبیت به نظر ایشان آمده که بنیادهای مستحکم و آهنینی برای اخلاق درست کند تا از گزند تغییرات در امان باشد. علامه اخلاق را در زمرۀ اعتباریات قرار دادند؛ به صراحت هم قرار دادند و همه جای آثار ایشان از رسالة الولایه تا تفسیر المیزان همین است. بعضی از بزرگواران میگفتند که علامه در المیزان دیدگاه دیگری دارند و گویی یک گوشه تصادفاً از دستش دررفته است، در حالی که اساساً اینگونه نیست. علامه در تمام آثار خود بسیار محکم و استوار این مبنا را قبول دارد، پشت آن ایستاده و به لوازمش هم ملتزم است. در المیزان هم دیدگاه ایشان همین است که باید به تفصیل در جای خود بحث شود.» حجتالاسلام و المسلمین مسعود ادیب او افزود: «مرحوم محقق اصفهانی و علامه طباطبایی، نه با عناوین دستهبندی شده و منظم بلکه در لابهلای آثارشان نشان دادند که در اخلاق هنجاری، غایتگرا هستند. مرحوم محقق اصفهانی تصریح میکند که غایت ایشان نظم اجتماعی است، مرحوم علامه تلویحاً این را میگوید ولی غایات دیگری هم در آثار دیگر خود مطرح میکند. پس مجموعاً از نظر حضرات، اخلاق عبارت است از قواعدی که انسانها وضع میکنند نه لزوماً به وضع تعیینی بلکه به وضع تعیُّنی، مثل زبان برای بهبود بخشیدن به رفتارهای خودشان و برای نیل به نتیجهای در ساحت زندگی اجتماعی. حال، این ساحت زندگی اجتماعی را میشود خیلی گستردهتر دید، حتی مقاصد دینی را داخل آن تعریف کرد و گفت که احکام دینی عبارت است از اعتباریاتی که شارع مقدس برای نیل انسان به غایات و اهدافی که دین برای او تعیین کرده، وضع کرده است.» ادیب ادامه داد: «مشکل نسبیت را هم مرحوم علامه خوب توضیح دادند و هم شهید مطهری در این بخش به خوبی بیان کردند که اگر گفتیم اخلاق از اعتبار انسانی برمیخیزد، اعتباریات بیاساس، بیقاعده و دلبخواهی نیست بلکه اعتباریاتی است که هم منشأ آن طبیعت انسان و جامعه انسانی است و هم مقصد آن امور واقعی است. درست است که این گزارهها اعبتاری هستند، اما هم ریشه در واقعیت دارند و هم آثار واقعی به بار میآورند. آثار واقعی آنها مقاصدی است که تعقیب میکنیم و ریشه آنها فطرت انسان، ساختار جسمی انسان، ساختار اجتماعی انسان و همه اینها میتواند باشد. همه آنچه به ساختار انسانی برمیگردد در معرض دگرگونی و تغییر نیست.» او تأکید کرد: «ما اساساً کاری به اخلاق، دین و بحث فلسفی نداریم، اگر تاریخ بشر را مطالعه کنیم میبینیم که انسان در امور بنیادین و اساسی، قرنهای متوالی تغییر نکرده است. انسان حب ذات دارد تغییر نکرده است، انسان شهوت دارد تغییر نکرده است، انسان غضب دارد تغییر نکرده است، انسان میل به زندگی اجتماعی دارد تغییر نکرده است و ... که فهرست نیمهبلندی از اینها میشود تهیه کرد. پس مقاصد و مبانی عرصههایی از زندگی انسان عوض نشده است. البته عرصههایی هم در معرض تغییر قرار گرفته است. بنابراین چنین نیست که بر اساس دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی، همهی اخلاق یک دفعه معروض نسبیت شود بلکه آنچه به عرصههای بنیادین تغییر نکرده یا حتی تغییرناپذیر است.»
مرحوم کمپانی استاد علامه طباطبایی معتقد بود حسن و قبح بنا و قرارداد عقلاست
بر اساس این گزارش دکتر ابوالقاسم فنایی نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: «در فرهنگ ما چیزی به نام "فلسفه اخلاق" به عنوان یک دانش یا شاخه در فلسفه نداشتیم. چیزی که داریم علم اخلاق است که بعضی از اندیشمندان مسلمان در این زمینه تألیفاتی دارند و رویکرد اصلی آن ها، اخلاق فضیلتمدار است. اما در علوم دیگر از جمله در کلام و منطق، بحثهایی داریم که امروزه تحت عنوان "فلسفه اخلاق" طبقهبندی میشوند. از جمله یکی از مهمترین بحثهایی که در کلام، در ذیل بحث افعال الهی مطرح میشود این است که حسن و قبح، عقلی است یا شرعی؟ متکلمان در پاسخ به این سؤال به دو گروه معتزلی و اشعری تقسیم میشوند. عموم متفکران شیعه تا این اواخر به صراحت خودشان را طرفدار نظریه معتزله میدانستند که معتزله قائل بودند به اینکه حسن و قبح، عقلی است.»
اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ ۲۱۶۲۱۶ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904415