Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@03:57:03 GMT

تلاش بی‌وقفه نشانه ایمان است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۲۵۹۸

تلاش بی‌وقفه نشانه ایمان است

ایسنا/قم قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مومن اهل سستی و تنبلی نیست. جهاد و تلاش منظم بابد در زندگی مومن جاری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه، در نشست شب‌های بندگی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن هر جا سخن ایمان و دستور کسب آن داده شده است و عمل صالح کنارش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمل و زیست مومنانه سبک زندگی قرآنی و اهل بیت است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه شیعی فاصله بین ایمان و عمل است که باید برطرف شود و این کار فاضلان و عالمان است. برخی شناسنامه‌ای شیعه‌ هستند و مطابق قرآن و سیره ائمه زندگی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: باید در مقام عمل شیعه بود. رمضان بهترین موقعیت برای آشتی با قرآن و ائمه است ما همه محب اهل بیت هستیم اما محب بودن کافی نیست. باید با عمل و نه با سخنرانی افراد را به ایمان و عمل صالح که همان سبک زندگی مومنانه است دعوت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی چهار ویژگی سبک زندگی مومنانه را بیان می‌کنند. اولین ویژگی ورع است. ورع چند درجه از تقوا بالاتر است. تقوا به معنی انجام واجبات و ترک محرمات است اما ورع انجام مستحبات و ترک مکروهات است.

وی ادامه داد: دومین ویژگی زندگی مومنانه اجتهاد و تلاش است. مومنین کسانی هستند که اهل نظم، کوشش و حرکت جهادی منظم باشند. تلاش و حماسه باید از زندگی مومن جاری شود. در بخشی از دعای امین الله شهادت می‌دهیم که ائمه در راه خدا و به حق و در حد توان جهاد کرده‌اند. در قاموس مومن تنبلی معنا و مفهوم ندارد. مومن نبابد مزدورانه کار کند، باید برای اجر اخروی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: قرآن می‌گوید برای حصول بهشت رضوان تلاش و حماسه کنید و مسابقه بدهید. در خیر از هم پیشی بگیرید. سبک زندگی مومنانه سبقت در خیر است.

قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: اگر قربانی هابیل پذیرفته شد به علت تقوایش بود. خدا اعمال متقین را می‌پذیرد و استثنا ندارد. عمل ریاکارانه و منافقانه پذیرفتنی نیست.   نیت انسان باید از ابتدا تا انتها خالص باشد.

وی تشریح کرد: سومین ویژگی نماز است. علت جذبه آیت‌الله بهجت نماز ایشان بود. نمازی که سر وقت، مملو از خشوع، معرفت و خضوع بوده است. نماز باید عاشقانه باشد، باید از غفلت در نماز و زمان آن دوری کرد و با حضور قلب نماز خواند.

وی افزود: افرادی هم که می‌گویند فرزندشان رغبت به نماز ندارد علتش را باید در نماز خودشان جستجو کرد. اگر فرزندان مراقبت از نماز و عشق و شعف عبادت را در چهره والدینشان نبینند به نماز ترغیب نمی‌شوند.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی زندگی مومنانه خیر مومن است. مومنین افرادی هستند که به هر جا وارد می‌شوند عامل خیر هستند. در مجالسی که آن‌ها حضور دارند گناه و خطا جایش را به صفا و صمیمیت می‌دهد. این افراد در مکتب امام صادق رشد کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: مرحوم اوجی عالم فقید سنی ترکیه‌ای که به دست امام خمینی(ره) شیعه شدند. بعد از شیعه شدن به آلمان رفت و مرکزی به نام مکتب اهل بیت برای جذب جوانان تشکیل داد. رمز موفقیت ایشان عمل به سخن امام رضا علیه‌السلام بوده است که فرمودند: اگر مردم دنیا زیبایی کلام ما را بفهمند به سمت ما می‌آیند. در این مرکز کلام اهل بیت را برای جوانان تبین می‌کنند و بعد صاحب کلام را معرفی می‌کردند.

وی اضافه کرد: اگر به سبک زندگی قرآنی عمل نکنیم قرآن خواندن به کارمان نمی‌آید. نتیجه این اتفاق می‌شود عربستانی که دست دوستی به دشمن آشکار دین می‌دهد و أشداء علی الکفار را عمل نمی‌کند. باید ابی لهب زمان را شناخت. عمل به سیره قرآن دست رد زدن به سینه کفار است. شرک امروز تفکر غربی و امانیستی است. بت امروز انسان و شهوت اوست. باید از این شرک و بت اعلام برائت کرد.

استاد تفسیر قرآن گفت: در قرآن حضرت ابراهیم(ع) و پیروانشان بهترین اسوه در عبادت و بندگی، راز و نیاز، توبه و مبارزه هستند. سبک زندگی قرآنی همین است.

 مومن به جهان عاشقانه می‌نگرد

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در ادامه نشست با توجه به آیه ۱۱۲ سوره توبه ویژگی مومنان را بیان کرد: اولین ویژگی انسان مومن در این آیه اهل توبه بودن اوست. در این آیه از جمله اسمیه استفاده است و این ساختار در عربی به معنای استمرار است. توبه، محاسبه خویشتن و جبران خطاها در وجود مومن استمرار دارد و ملکه وجود اوست.

وی افزود: دومین ویژگی مومنین عبادت کردنشان است. مومنین فقط خدا را عبادت می‌کنند. سومین ویژگی آن‌ها «حامدون» است. این یعنی نعمت الهی را می‌بینند، خصوع می‌کنند و در مقابل نعمت‌ها شاکرند.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی مومنین سیر و سیاحت و زندگی متفکرانه، عابدانه، عارفانه و عاشقانه است. حضرت علی علیه‌السلام سفر افرادی که از سفرشان عبرت نمی‌گیرند را به گشت و گذار کبوتر تشبیه کرده است و ایشان را توبیخ می‌کنند. باید عاشقانه به جهان نگاه کرد و از همه چیز عبرت گرفت.

این استاد تفسیر قرآن تصریح کرد: نهایت خضوع در عبادت سجده و سپس رکوع است. یکی از ویژگی‌های مومنین راکعون و ساجدون بودن ایشان است. مومنین سجده و رکوع طولانی و خاشعانه دارند.

وی افزود: بعد از این به ویژگی‌های اجتماعی مومنین مثل امر به معروف و نهی از منکر می‌رسد و در نهایت به تشکیل حکومت اسلامی و الهی می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تاکید کرد: ان‌شاءالله همه ما بتوانیم مصداق آیه ۱۱۲ سوره توبه باشیم و خداوند ان‌شاءالله به همه ما توفیق بدهد از لحظه لحظه‌ی ماه رمضان استفاده کنیم و به عبادت خداوند بپردازیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حوزه علميه ماه رمضان زندگی مومنانه حجت الاسلام زندگی مومن سبک زندگی اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!

رادیکال‌ها تلاش دارند تا سبک زندگی غیررسمی را تبدیل به یک مبارزه سیاسی و نافرمانی مدنی ساخته و با قطبی سازی در این حوزه مقاصد سیاسی خود را دنبال سازند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد تا آن‌طور که سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته، ۹۰ کاندیدای این انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی بلاتکلیف مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت کنند؛ رقابتی که در ۲۲ حوزه و ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود و ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری در برگزاری آن دخیل خواهند بود.

برگزاری دور دوم انتخابات مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه آرمان امروز در گزارشی ادعا کرده است که سرلیست یکی از فهرست‌های انتخاباتی ۱۴۰ سکه طلاه از یک هولدینگ دریافت کرده است، در این گزارش آمده است:

امنا با لیست تازه شکل‌گرفته جبهه صبح ایران یا همان گعده رائفی‌پور نیز همپوشانی داشته و موی دماغ پدرخوانده‌ها در انتخابات بود و توانست به نتایج قابل‌توجهی نیز در دور اول انتخابات دست یابد، مهم‌ترین حاشیه این گروه سیاسی مربوط به ماجرای ۱۴۰ سکه است که سروصدای فراوانی نیز به پا کرد! ماجرا از جایی شروع شد که رالفی پور برای پرموت کردن لیست خود به صداوسیما دعوت‌شده و اعلام کرد که در مجلس کنونی نماینده‌ای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته و تأیید صلاحیت شده است. رائفی‌پور که ظاهراً صداوسیما او را برای رونق دادن به فضای انتخابات دعوت کرده بود به‌اندازه‌ای درباره تخلفات و مفاسد مجلس یازدهم سخن گفت که نهایتاً از اتاق فرمان به مجری برنامه تذکر دادند که بگویید دیگر بس است! رائفی‌پور اما موضوع را فیصله نداد و در روایتی دیگر از فساد نمایندگان مجلس را نیز مطرح کرد که میان کاربران فضای مجازی به شدت موردتوجه قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

رونده اصلی که سرنخ دریافت ۱۴۰ سکه در آن به دست آمد، مربوط به هلدینگ توسعه ملی است که بابک سعیدی مدیر عامل آن مدتی به اتهام تخلفات اقتصادی توسط دستگاه های امنیتی بازداشت شد. فرد مورد نظر که توسط رائفی‌پور هنوز معرفی نشده است توسط برخی واسطه ها با مجید محسنی مجد مدیرعامل شرکت به کیش یکی از زیرمجموعه های هلدینگ توسعه ملی آشنا شد و این آشنایی بود که به داستان ۱۴۰ سکه و بسیاری تخلفات مابعد آن انجامید. “م. م. م” که او نیز به جرم مفاسد و تخلفات اقتصادی متعدد مدتی دستگیر شد صریحا اعتراف کرده بسته های متعدد کالا، کارت هدیه نقدی به میزان بسیار بالا و همچنین چندین فقره پرداخت سکه از جمله ۱۴۰ سکه به این نامزد لیست امنا انجام داده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:

“م. م. م” با جزئیات شرح داده است که این شخص با مراجعه به وی ادعا کرده بدهکار است و در خیابان سهروردی تهران درون ماشین از او ۱۴۰ سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده است، “م. م. م” محل قرار خود با این افراد را شهرک غرب اعلام کرده است. جالب اینکه این نماینده پس از دریافت این سکه ها شروع به پیگیری حل مسائل “م. م. م” کرده و با ابزار ریاست هیئت تحقیق و تفحص از بانک ها سعی کرده هدیه ای را که دریافت کرده جبران کند، نکته جالب این است که در جلسه میان این شخص و کارشناسان یکی از نهادهای نظارتی او دریافت بخشی از این موارد از “م. م. م” را پذیرفته است!

بررسی‌ها نشان می دهد که ۲ طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون یکی از خطوط مستمر خود را بیش از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی متمرکز انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نمودند.

بر اساس احصاء صورت گرفته این طیف ها در مرحله اول می کوشند تا با دامن زدن به موضوع کاندیداهای مطرح برای ریاست مجلس از سخت تر شدن قالیباف برای ریاست در مجلس جدید سخن بیاورند.

محتوای اصلی تولید شده در این رابطه القای شکاف میان طیف های مختلف جبهه اصولگرایی و نیز ادعای تلاش برای عدم رای آوری و یا شرایط تضعیف شده قالیباف می باشد.

همچنین تحلیل های کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان و اعتدالیون بیانگر آن است که آنان می کوشند تا با طرح این قبیل مباحث اقتدار ریاست مجلس قالیباف را تضعیف و خود را به عنوان یک فراکسیون موثر و غیر قابل چشم پوشی برای تعیین معادلات مجلس تعریف و تفسیر کنند.

تبلیغ سبک زندگی غیررسمی توسط اصلاح‌طلبان!

تاملی بر کنش های رسانه ای اصلاح طلبان نشان می‌دهد که آنان همچنان پیگیری مساله سبک زندگی را در دستورکار خود داشته و تلاش می کنند ضمن یک اینهمانی میان ایران و شوروی سابق این گزاره را مورد تاکید قرار دهند، جمهوری اسلامی در برخورد با آنچه مقلدان مدهای جدید می نامند، همان مسیر شوروی را می رود.

در این میان اما محمدرضا تاجیک در تلاش برای برقراری اینهمانی ذکر شده در روزنامه اعتماد و به نقل از کتاب بچه های ژیواگو می نویسد:

عده‌ای از جوانان و نوجوانان که اشتهای زیادی برای خوردن میوه‌های ممنوعه فرهنگی و روشنفکرانه و سبک‌های جدید پیدا کردند، جوامع محرمانه‌ای به صورت انجمن‌های غیررسمی ادبی و موسیقی سامان دادند. از متن این جوامع محرمانه، جریانی به‌نام «استیلیاگی» (مقلدان مدهای جدید) شکل گرفت که لباس‌هایی شبیه سال‌های دهه ۱۹۴۰ در امریکا می‌پوشیدند، شلوارهای تنگ به پا می‌کردند، شانه‌های کت‌شان اپل‌دار بود، کروات‌های پهن می‌زدند و کفش‌های لژدار به پا می‌کردند و موی سرشان کوتاه و ورزشکارانه بود.

وی همچنین با با بیان اینکه از نظر بسیاری از اینان، عدم پذیرش «زندگی رایج توأم با فلاکت» به سخره‌گرفتن تبلیغاتی به حساب می‌آمد که مدعی عدالت اجتماعی و مساوات‌طلبی بود، تصریح می کند، این گونه شد که سوژه‌های وفادار کمونیستی، خود لاجرم از «ور نم نهادن» (کشتن و در خاک نهادن و بر روی خاکش گل و ریاحین کاشتن) کمونیسم و به تعبیر اخوان ثالث، «به خاک سپردن نعش آن شهید عزیز» شدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در تلاش ضمنی برای هدف قرار دادن طرح نور و لایحه حجاب و عفاف با طرح این پرسش که آیا این تبدیل‌ شدن جاز و موسیقی و آرایش و مد و سبک زندگی و تمایلات غرب‌گرایانه، کار قدرت بود یا مقاومت؟، می نویسد، بی‌تردید، از قدرت است که بر قدرت است. قدرت، خود ماما و دایه مقاومت خویش است. قدرت، خودبرانداز و اسقاطگر خویش است. هیچ مقاومتی مقدم بر قدرت‌ وجود ندارد. هر قدرتی خالق مقاومت خویش است. در جامعه امروز ما، عده‌ای از اهالی قدرت، جامعه و مردمانش را شبیه خویش می‌پسندند. روایت و حکایت اینان، حکایت آن فرد است که داشت از معشوق خویش نقاشی می‌کشید و تلاش داشت معشوقش شبیه نقاشی‌اش شود، نه بالعکس. به دیگر بیان اینان بر این میل و اراده‌اند تا جامعه را به صورت و سیرت خویش بگردانند.

گفتنی است بیان این مطالب بیانگر آن است که؛

۱- جریان اصلاحات همچنان می کوشد تا مساله سبک زندگی را در دستورکار خود داشته و ضمن تلاش برای به رسمیت شناختن آزادی های لیبرالی خود را نماینده راستین این طیف تعریف و تفسیر کند

۲- این جریان اما در شرایطی که هر نظام سیاسی ای بر اساس اصول خود به پایبندی به قوانین خود می پردازد، می کوشد تا مساله قانون را به عرفی گرایی سوق داده و هر گونه انتظام بخشی مبتنی بر قانون را به چالش کشانده و مترادف با مقاومت در برابر آنچه خواست اجتماعی می نامند، بازنمایی کند

۳- اصلاح طلبان اما با اینهمانی میان ایران و شوروی می کوشند تا جمهوری اسلامی را به لحاظ حکمرانی با این نظام فروپاشیده مقایسه کرده و این پیام را مخابره کنند که هرگونه مخالفت با سبک زندگی غیررسمی تنها به تقویت این سبک های می انجامد

بررسی این راهبرد مورد تاکید اصلاح طلبان بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا سبک زندگی غیررسمی را تبدیل به یک مبارزه سیاسی و نافرمانی مدنی ساخته و با قطبی سازی در این حوزه مقاصد سیاسی خود را دنبال سازند.

دیگر خبرها

  • ببینید | همه حسرت زندگی مرا می‌خورند اما نمی‌دانند من و خانواده‌ام چقدر سخت تلاش می‌کنیم
  • ببینید | همه حسرت زندگی مرا می خورند اما نمی دانند من و خانواده ام چقدر سخت تلاش می کنیم
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • کریم منصوری: «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • لوئیز انریکه: حتی بهترین بازیکنان جهان هم باید دفاع کنند
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟